« نقش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در کمک به مردم در بلایای طبیعی کشور و مدیریت بحران »

به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلای طبیعی:

نقش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در کمک به مردم در بلایای طبیعی کشور و مدیریت بحران

تفکر و ساختار مجموعه‌های تابعه‌ی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، نشأت گرفته از تلاش همکارانی است که فرهنگ مدیریت جهادی را سرلوحه‌ی کار خویش قرار داده‌اند و به‌نظر می‌رسد این بینش در کارزار رخداد‌های ناگوار طبیعی کشور، کارساز و کارآمد است.

در سرزمینی که بلاهای طبیعی به لحاظ شرایط اقلیمی رُخدادی متوالی است، همکاران ستاد همواره در اجرای طرح‌های زیرساختیِ پیش‌گیری وقوع بحران‌ها و کمک به رفع مشکلات مردم در این مواقع، همراه و پیش‌قدم بوده‌اند. علاوه بر آن، هنگام وقوع این‌گونه اتفاقات، از جمله طلایه‌دارانِ حضور در مناطق بحران‌زده بوده و نقش مؤثری در رفع مشکلات در حین و پس از بحران‌های طبیعی کشوری و محلی داشته‌اند.

در این میان، متخصصان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بررسی موضوع کاهش خسارات احتمالی بحران‌ها و نحوه‌ی امدادرسانی به موقع به آسیب‌دیدگان، اقدامات زیرساختی مهمی را به مرحله‌ی اجرا گذاشته‌اند.

این اقدامات در دو بخش مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع تجهیزاتی و امکاناتِ زیرساختی به انجام رسیده است.

مدیریت منابع انسانی

در حال حاضر در بخش مدیریت منابع انسانی، بیش از ۷ هزار و ۵۸۰ گروه جهادی به طور مستقیم  با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) همکاری می‌کند، هم‌چنین خیریه‌ها، سمن‌ها، مساجد، کانون‌ها، انجمن‌ها، هیأت‌ها در این راستا با مجموعه‌های تابعه ستاد هماهنگ هستند که در مجموع ۵۰۰ هزار مجموعه‌ی مردمی را شامل می‌شود.در حال حاضر، در بخش مدیریت منابع انسانی، بیش از ۷ هزار و ۵۸۰ گروه جهادی به‌طور مستقیم با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) همکاری می‌کنند، هم‌چنین خیریه‌ها، سَمن‌ها، مساجد، کانون‌ها، انجمن‌ها، هیأت‌ها در این راستا با مجموعه‌های تابعه‌ی ستاد هماهنگ هستند که در مجموع ۵۰۰ هزار مجموعه‌ی مردمی را شامل می‌شود.

مدیریت تجهیزات و امکاناتِ زیر ساختی

در حوزه‌ی مدیریت تجهیزات و امکانات زیرساختی نیز مجموعه‌ی ستاد به منظور تسریع در خدمت‌رسانی به هنگام بحران، قرارگاه‌های عملیاتی را در استان‌های معین ایجاد کرده تا در مواقع بروز بحران، عملیات کمک‌رسانی را در کم‌ترین زمان ممکن با مؤثرترین و بهترین تجهیزات به انجام رسانند.

برای راه‌اندازی این مراکز، ضمن ساخت سوله‌های مجهز و استاندارد، امکانات اولیه‌ی لازم اعم از مواد غذایی، دارویی، پوشاک و وسایل مربوط به اسکان موقت برای حداقل ۱۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است. قرارگاه‌های مزبور در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، فارس، کرمان، تهران، مازندران، گلستان و خراسان رضوی واقع‌اند و تاکنون مراکز تهران، سیستان و بلوچستان، فارس، مازندران، گلستان و خوزستان به بهره‌برداری کامل رسیده‌اند.

در کنار قرارگاه‌ها، اعزام کاروان‌های سلامت و تله‌مدیسین (پزشکی از راه دور)، در هنگام وقوع بحران از جمله اقدامات مؤثر مجموعه‌های مربوط به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بوده است.

بیماری کرونا و تلاش بی بدیل ستاد در مقابله با این بیماری

در این میان از نظر نباید دور داشت که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در کنترل بحران ملی بیماری کرونا با حضور به موقع، یار و یاوَر مردم و ستاد ملی مبارزه با کرونا بود.

تغییر خط تولید کارخانه‌های تابعه برای تولید مواد ضد‌عفونی کننده و بهداشتی، راه‌اندازی خط تولید لباس‌های محافظ ویژه‌ی کادر درمان و انواع ماسک‌های بهداشتی، تولید کیت‌های تشخیص سریع بیماری و داروهای تخصصی درمان بیماری کرونا، راه‌اندازی سامانه‌ی 4030، و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، تنها بخشی از تلاش‌های ستاد در این زمینه است.

در حال حاضر نیز ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم‌پای مراکز فوق پیشرفته‌ی پزشکی دنیا، مراحل ساخت واکسن کرونا را با موفقیت در حال پیمودن است تا نخستین واکسن کرونا را در کشور در اختیار هم‌وطنان قرار دهد.

بی‌شک شرح کامل خدمات مجموعه‌های تابعه‌ی ستاد که با مدیریت جهادی در حال تلاش هستند تا توفیقات بی‌نظیری را برای خدمت به جامعه و به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر، فراهم کنند، در این مجال نمی‌گنجد و رقم زدن در این سطور بهانه‌ای است تنها برای ذکر بخشی از تلاش این عزیزان به مناسبت روز ملی زلزله و کاهش بلایای طبیعی. امید که روحیه‌ی جهادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که از چشمه‌ی پاک اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ جهادی دوران دفاع مقدس است، منشأ اقدامات خیر شود.

ان‌شاءالله