فاز ۲ و ۳ مطالعات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا آغاز شد.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در نشستی با خبرنگاران در حاشیه‌ی مراسم آغاز مطالعات بالینی فاز ۲ و ۳ “واکسن کووایران برکت” با بیان این‌که امید است آرامش را با تولید واکسن مطمئن با کمترین عارضه تقدیم مردم کنیم گفت: جوانان ما به اتکای تخصص و اعتماد به نفسشان و قدرت و جسارت خدادادی بر همه‌ی معضلات کشور بعد از انقلاب فائق آمدند و ما موفّق شدیم گام‌های بلندی برداریم و این‌بار این گام را هم با اطمینان برخواهیم داشت.

وی با اشاره به این‌که فاز نخست تست انسانی را به یُمن کمک وزارت بهداشت و تلاش متخصّصان متبحّر خودمان با موفقیّت و با کم‌ترین عارضه پشت سرگذاشتیم و عوارضی در فاز اول نداشتیم گفت: امید است فاز دوم را هم با موفقیّت پشت سر گذاشته و فاز ۳ را هم بلافاصله آغاز خواهیم کرد. از دوستان در وزارت بهداشت می‌خواهیم کمک کنند فاز ۲ و ۳ را سریع‌تر پشت سربگذاریم.

دکتر مخبر با اشاره به تولید انبوه و صنعتی واکسن گفت: تولید آزمایشگاهی یک بحث و تولید انبوه یک موضوع دیگر است. در خود ایران هم مراکز مختلفی در حال تولید آزمایشگاهی هستند که برخی به تست انسانی‌ رسیده است و ما در ستاد هم‌زمان با گام تحقیقاتی امکانات تولید انبوه را در دو فاز شروع کردیم. فاز اول با ظرفیت تولید ۳ میلیون دوز در ماه آغاز می‌شود و تولید را از امروز شروع خواهیم کرد.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ادامه داد: فاز دوم با ظرفیت ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه قبل از پایان خرداد به اتمام می‌رسد و در آخر بهار تشکیلات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ظرفیت تولید ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دوز در ماه را فراهم می‌کند که گام بزرگی است.

دکتر مخبر افزود: نکته‌ی دیگر آن‌که سخت‌گیرانه‌ترین پروتکل‌های بین‌المللی را در این مطالعات رعایت کردیم و ذرّه‌ای از آن کوتاه نیامدیم و عجله‌ای نکردیم و در همین فرایند موفق شدیم واکسنی که کم‌ترین عارضه را داشته است، تولید کنیم.