شهید مسعود علیمحمدی

شهید مسعود علیمحمدی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۴ از دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۶۷ و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را در سال ۱۳۷۱ از دانشگاه صنعتی شریف، کسب کرد. او از دانشجویان نخستین دوره‌ی دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین کسی بود که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت کرد.
او ده‌ها مقاله ISI منتشر نمود. تخصص اصلی او ذرات بنیادی، انرژی‌های بالا و کیهان شناسی بود. با پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات نیز طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ همکاری داشت.

وی از سال ۱۳۷۴ در دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه تهران و در مقاطع مختلف تحصیلی رشته‌ی فیزیک در تربیت معلم، مشغول به تدریس بود و عضو هیأت علمی و از اعضای اصلی دانشگاه تهران به شمار می‌آمد.
وی هم‌چنین به عنوان استاد راهنما و مشاور در پروژه‌های پایان نامه‌های مرتبط با علوم فیزیکی، به فعالیت مشغول بود. از جمله درس‌های ارایه شده توسط وی می‌توان به مکانیک کوانتومی و الکترومغناطیس، مکانیک آماری، ذرات بنیادی و نظریه میدان‌های کوانتمی اشاره کرد. علیمحمدی، یکی از برگزیدگان جشنواره‌ی بین‌المللی خوارزمی در سال ۸۶ بود و در پژوهش‌های بنیادی رتبه‌ی دوم را کسب کرد.
دشمن کوردل به خیال خام خود با طراحی نقشه‌ای شوم قصد ترور این دانشمند برجسته را کرد و بالاخره در صبح روز ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ در اثر انفجار بمب، به لقای معبود شتافت، اما راهش بی رهرو نماند و پروژه‌های تحقیقاتی‌اش به سرعت به انجام رسید.