شهید مجید شهریاری

شهید شهریاری از جمله دانشمندان هسته‌ای کشور بود که بخشی از زندگی‌نامه‌ی علمی خود را چنین نوشته است:
«این‌جانب در کنکور سراسری سال ۱۳۶۳ با کسب رتبه‌ی دوم در سهمیه‌ی مربوطه در رشته‌ی الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شده و پس از فراغت تحصیل در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای شرکت کرده و با کسب رتبه‌ی اول، تحصیلات خود را از سال ۱۳۶۹ در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کردم…در سال ۱۳۷۱ نیز دوره‌ی کارشناسی ارشد خود را به پایان رساندم و با توجه به کسب رتبه‌ی اول در دوره‌ی مذکور با استفاده از آیین‌نامه‌ی دانشجویان رتبه‌ی اول، در دوره دکتری علوم و تکنولوژی هسته‌ای دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شدم.
تحصیلات دوره دکتری خود را نیز در سال ۱۳۷۷ به پایان رسانده و از آبان ماه ۱۳۷۷ نیز به عنوان عضو هیأت علمی در دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مشغول به کار شدم…

در بخشی از سوابق علمی دکتر شهریاری آمده است: وی دروسی هم‌چون فیزیک عمومی و پایه، فیزیک راکتور و دینامیک راکتورهای هسته‌ای را تدریس می‌کرده و چهار کتاب مرتبط با حوزه‌ی کاری خود تألیف نموده و چندین مقاله بین المللی در زمینه‌ی مهندسی هسته‌ای، در مجلات معتبر به چاپ رسانده است.

برگزاری دوره‌هایی چون «کارگاه آموزشی آشنایی با کدهای محاسباتی راکتورهای هسته‌ای» از جمله سوابق دکتر شهریاری است. یکی از طرح‌های مهم دکتر شهریاری، طراحی‌های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید راکتورهای هسته‌ای است که بازتاب زیادی نیز در مراکز علمی جهان داشت. او از جمله کارشناس ارشد مبارزه با کرم رایانه ای “استاکس نت” بود.
دکتر مجید شهریاری صبح روز دوشنبه ۸ آذر ماه ۸۹ ، مورد سوء قصد دشمنان قسم خورده‌ی سفاک انقلاب، قرار گرفت و به مقام شهادت نایل آمد. راهش پر رهرو…