شهید دکتر محسن فخری زاده

محسن فخری زاده در سال ۱۳۳۶ در شهر قم دیده به جهان گشود. این شهید بزرگوار در دوران دفاع مقدس هم‌دوش رزمندگان مدافعِ ارزش‌های انقلاب اسلامی و کیان ایران اسلامی بود.
دکتر فخری زاده در عرصه‌ی کسب دانش نیز سرآمد بود و با کسب دوره‌های عالی در زمینه‌ی مهندسی هسته‌ای خدمات شایسته‌ایی، ارایه نمود.
این شهید بزرگوار در عرصه‌ی دانشگاهی شاخص بود و شاگردان بسیاری را تحویل جامعه‌ی علمی داده است.
دکتر فخری زاده علاوه بر چهره‌ی علمی، پشتیبانی قوی برای انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی کشور در زمینه‌ی پزشکی از جمله ساخت کیت‌های تشخیص بیماری کرونا داشت.
استکبار جهانی نبوغ و دانش ایشان را خطری برای منافع خود می‌دید و برای همین در سال ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان قرار گرفت.
محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره‌ی قدرت‌مندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شده است، معرفی شد.
محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی سال گذشته خود به زبان آورد.

دکتر فخری زاده ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت و منشأ تحقیقات مهمی در تقویت بنیه‌ی دفاعی کشور بود و این امر به شدت دشمن را نگران نمود برای همین با طراحی نقشه‌ی ترور ایشان به ظاهر فکر کرد تا می‌تواند جلوی جریان مؤثر جهش علمی که ایشان بنا کرده بود بگیرد و بالاخره دفتر زندگی پر بار دکتر فخری زاده هشتم آذر ماه ۱۳۹۹ به دست ایادی استکبار بسته شد اما راه او توسط دوستان و شاگردان ایشان، ادامه خواهد یافت.
رهبر فرزانه‌ی انقلاب این‌گونه از این شهید بزرگوار یاد کردند.

بسم الله الرّحمن الرّحیم
دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گران‌بها را به‌خاطر تلاش‌های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت. این‌جانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخش‌های گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت می‌گویم و علو درجات او را از خداوند مسألت می‌کنم.