شهید داریوش رضایی نژاد

شهید دکتر داریوش رضایی نژاد ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ در شهرستان آبدانان در استان ایلام به دنیا آمد.
استعداد درخشان رضایی نژاد در تحصیلات ابتدایی سبب شد تا بصورت جهشی سال‌های اولیه‌ی تحصیل را بگذراند.
در دوره‌ی راهنمایی با توجه به ظرفیت هوشی بسیار بالای داریوش، مقطع دوم را نیز در تابستان گذراند و با توجه به این سرعت بالا در کسب مدارج علمی توانست پیش از هم‌ کلاسی‌های خود دوره‌ی متوسطه را به پایان رساند و در تیرماه ۱۳۷۳ دیپلم خود را در رشته‌ی ریاضی دریافت نمود. دکتر داریوش رضایی نژاد چندین بار در مسابقات علمی استان ایلام مقام اول را کسب کرد.
وی هم‌چنین در مهر ماه ۱۳۷۳ در رشته‌ی مهندسی برق گرایش قدرت، در دانشگاه پذیرفته شد. با وجود این‌که در برخی از رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های معتبر تهران، اصفهان، شیراز و… پذیرفته شده بود، اما بنابر انتخاب خود وارد دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان شد.
شهید والا مقام دکتر داریوش رضایی نژاد با وجود نبوغ ذاتی در امور کارگاهی و آزمایشگاهی که از ویژگی‌های تمامی نوابغ و مخترعان است، در تحصیل و پذیرش و اجرای آکادمیک نیز بسیار منظم و کوشا بود. ایشان ضمن فراگیری و کسب تجربه در رشته‌ی خود، در زمینه‌ی استفاده از رایانه و علوم مربوط به آن، بسیار توانا بود این شهید دانشمند با داشتن چنین توانایی‌هایی، توانست در مدت هفت ترم و با رتبه‌ی اول، به عنوان دانشجوی برتر دانشگاه خود فارغ التحصیل شود.

شهید دکتر داریوش رضایی نژاد به محض فارغ التحصیلی به عنوان پژوهشگر در مراکز مهم تحقیقاتی و علمی کشور مشغول به کار شد. در عرصه‌ای که فعالیت داشت، توانایی فراوانی فراوانی به خرج داد. در همان نخستین سال شروع به کار، در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۷۸ در رشته‌ی مهندسی برق، گرایش قدرت، در دانشگاه دولتی ارومیه پذیرفته و مشغول به ادامه‌ی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد شد. وی در تیر ماه سال ۱۳۷۹ ازدواج نمود و صاحب یک فرزند دختر به اسم آرمیتا شد که قبل از ۵ سالگی و در برابر دیده‌گانش شاهد پرپر شدن پدر عزیزش بود.
شهید گران‌قدر در طول خدمت پربار خود چندین مقاله در حوزه‌ی تخصصی خود نگاشت و بسیاری ازطرح های تحقیقاتی را رهبری و اجرا نمود.
در چند سال اخیر ضمن تدریس و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و مسئول اجرای بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های تهران،شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی، بود در ۳۴ سالگی معاونت انرژی اتمی ایران را به عهده داشت. دشمن سفاک نخبه‌ی پر تلاش کشورمان را در تاریخ اول مرداد ۱۳۹۰ هدف قرار داد و به درجه‌ی رفیع شهادت نایل شد اما شاگردان ایشان پروژه‌ها و آرزوهای علمی او را عملی ساختند. یادش گرامی