قدس و فلسطین
اسلام و فلسطین
سرزمین فلسطین نقطهی اتصال تمدنها است فلسطین و بیتالمقدس، سرزمین انبیاء محل ظهور و گسترش ادیان الهی و نخستین قبلهگاه مسلمین، همواره كانون توجه و احترام پیروان مذاهب بزرگ دنیا و همهی ملّل جهان بوده است. فلسطین سرزمینی است مقدّس که در بین سه دین از ادیان بزرگ معاصر یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت اهمیت فراوانی دارد و مقدس شمرده میشود.
آیا تا به حال از خودتان پرسیدهاید که چرا فلسطین تا این حد برای ما مسلمانها مهم است؟ در گذشته، سرزمینهایی بوده و اکنون نیز هستند که از لحاظ تاریخی، جغرافیایی، نظامی و سیاسی اهمیت داشته و دارند، اما به گواهی تاریخ، فلسطین ارزش دیگری دارد. مطالعه و شناسایی فلسطین، شناسایی ارزشهای متعالی انسانی است که در این سرزمین عینیت یافته است. فلسطین، به خاطر این ارزشمند است که انسانهای خداگونه در آن میزیستهاند و یا از آن گذشتهاند.
قدس از قداست اسلامی برخوردار است که در قلوب مسلمانان و در حافظهی آنها نقش بسته است، قدس به دلیل جایگاه دینی، قبلهی اول مسلمانان، سرزمین اسراء و معراج، سومین شهر دینی بزرگ مسلمانان، سرزمین نبوتها و برکات و سرزمین دفاع و جهاد است.
بطور کلی فلسطین و قدس به دلایل زیر مهم است:
جایگاه دینی بیتالمقدس
بیتالمقدس به لحاظ مقام و موقع مذهبی خاصی که در میان مسلمانان و مسیحیان و یهودیان داشته و دارد، به عنوان سرزمینی مقدس مطرح شده و همواره در میان پیروان ادیان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. خداوند این سرزمین را پنج بار در قرآن وصف کرده است. قدس از دیدگاه اسلام از جایگاه دینی قابل توجهی برخوردار است.
ممکن است مسلمانان، اعراب و فلسطینیها در موضعگیری خود نسبت به مسئلهی صلح با اسرائیل و جایز بودن یا نبودنش و در صورت جایز بودن، موفق شدن، یا نشدنش، اختلافنظر داشته باشند، اما همهی آنها، مسلمانها و اعراب و فلسطینیها، در اسلامی بودن قدس، لزوم حفظ این هویت و مسئلهی مقاومت با تلاشهای مذبوحانهی اسرائیل برای یهودی کردن آن و تغییر آثار و مسخ شخصیت تاریخیاش و زدودن نشان عربی و اسلامی و مسیحی از چهرهی آن اختلاف ندارند.
قدس قبلهی اول مسلمانان
قدس اوّلین قبلهی مسلمان میباشد و به همین دلیل در احساس، حافظه و اندیشهی دینی آنها از جایگاه والایی نقش برخودار است. از زمان واجب شدن نماز در شب اسرا و معراج، در سال دهم بعثت(سه سال قبل از هجرت) پیامبر(ص) و اصحاب تا شانزده ماه بعد از هجرتشان رو به آن نماز میخواندند، تا این که خداوند دستور داد که به جانب کعبه یا مسجدالحرام رو کنند.
قدس قبلهی اول مسلمانان
دومین تصویر از قدس که در ذهن مسلمانان نقش بسته، این است که خداوند آن را پایان سفر زمینی و آغاز سفر آسمانی معراج پیامبر قرار داده است. خداوند اینگونه اراده فرمود که سفر زمینی و شبانهی پیامبر از مکه و از مسجد الحرام آغاز شده و در مسجدالأقصی پایان یابد.
داستان اسرا و معراج سرشار از رمزها و دلالتهایی است که نشان دهندهی اهمیت این مکان مبارک میباشند.
این امر باعث شده خاطرات این سفر با دیدن «صخره» و «حائط البراق» در ذهن مسلمانان تداعی شود.
اگر قدس در این سفر مورد توجه ویژهای نبود معراج بهطور مستقیم از مکه به آسمان هم ممکن بود همچنان که قرآن و احادیث هم به این امر دلالت دارند.
جایگاه دینی بیتالمقدس
قدس بخشی از سرزمین فلسطین بلکه نقطهی درخشان و نگین آن محسوب میشود. خداوند این سرزمین را پنج بار در قرآن وصف کرده است.
بنابر این فلسطین جایگاه خود را همواره در اسلام حفظ خواهد کرد.
به خاطر همین اهمیت بود که امام خمینی در مرداد ۱۳۵۸، طی پیامی که خطاب به مسلمین ایران و جهان صادر کردند از مسلمانان جهان خواستند تا آخرین جمعهی ماه مبارک رمضان را به عنوان«روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.
فلسطین و معمار کبیر انقلاب
حضرت امام(ره) در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل برای جهان اسلام را بسیار جدی و پیگیرانه دنبال میکرد. امام خمینی(ره) اولین مرجع تقلید و پیشوای بزرگ مذهبی بود که مجوز حمایت از مبارزان فلسطینی از محل وجوهات شرعی و زکات و صدقات را صادر نمودند.
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از جنبههای مختلف به تشدید مبارزات ضد صهیونیستی مسلمانان انجامید و روند مبارزه فلسطینیها را دگرگون ساخت. رژیم شاه یک متحد نیرومند غرب و اسرائیل در منطقه حساس خاورمیانه به شمار میآمد. ایران در زمان شاه بازار واردات انبوه کالاها و محصولات اسرائیلی بود که اقتصاد رژیم اشغالگر را رونق میبخشید و از سوی دیگر شاه با صدور و تأمین نفت مورد نیاز اسرائیل به کمک این رژیم میشتافت و نفت ایران در مجموعهی اقتصاد و صنایع اسرائیل، تبدیل به گلوله و سلاحی میشد که بر سینهی فلسطینیان مینشست. ایران پایگاهی برای عملیات جاسوسی اسرائیل و کنترل اعراب منطقه شده بود. افشای روابط پنهان و آشکار شاه با اسرائیل و مخالفت با کمکهای بیدریغ رژیم شاه به دشمن مشترک مسلمانان یکی از انگیزههای قیام امام خمینی(ره) را تشکیل میداد که خود در اینباره فرموده است:
«یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است، کمک او به اسرائیل است. من همیشه در مطالبم گفتهام که شاه از همان اوّل که اسرائیل به وجود آمد با او همکاری کرده است و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود، شاه همچنان نفت مسلمین را غصب کرده و به اسرائیل میداد و این امر، خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است».
سرنگونی شاه و حاکمیت نظام اسلامی در ایران نخستین ضربهی مهلکی بود که اهداف توسعه طلبانهی صهیونیستها را به طور جدی به مخاطره افکند.
تأثیر پیام انقلاب اسلامی و رهبری آن بر افکار عمومی آنچنان گسترده بود که وقتی انور سادات”رییس جمهور وقت مصر” معاهدهی سازش را در کمپ دیوید امضاء کرد، دولت مصر از جرگهی اعراب و حتی از جمع رژیمهای مرتجع عرب نیز اخراج شد و در انزوای کامل قرار گرفت.
امریکا و دولتهای اروپایی، حامیان اصلی رژیم اشغالگر قدس با تجربهی تلخی که از شکست خویش در مواجهه با نهضت امام خمینی(ره) اندوخته بودند برای مهار انقلاب اسلامی و تغییر شرایط بسیج شدند.
تبلور این همسویی را در تحریک صدام به اشغال خاک جمهوری اسلامی و حمایت همه جانبه از او در تمام مراحل جنگ طولانی رژیم بعث عراق با نظام نوپای اسلامی در ایران از سوی دو ابرقدرت شاهد بودیم.
جنگ تحمیلی با هدف اشغال و تجزیهی ایران و نابودی انقلاب اسلامی آغاز شد و نظام جمهوری اسلامی را، که مصمم بود تا نقش پیشتازی خویش را در نبرد با دشمنان مسلمین ایفا کند و به شعار «امروز ایران و فردا فلسطین» جامهی عمل بپوشاند، ناگزیر ساخت تا برای دفاع از موجودیت انقلاب خویش به صحنهی جنگ ناخواسته کشیده شود، جنگی که بنا به اعتراف سران دول غربی و شرقی پدید آمده بود تا تکلیف انقلاب اسلامی را یکسره کند و ملّتهای مسلمان را از اندیشهی قیام و انقلاب نومید سازد. بدین ترتیب صدام با تحریک و حمایت دشمنان مسلمین صحنه گردان حادثهای تلخ و طولانی شد که امام خمینی(ره) از آن چنین یاد میکند:
«آنچه که موجب تأسف بسیار است آن است که ابرقدرتها، بویژه امریکا، با فریب صدام، با هجوم به کشور ما، دولت مقتدر ایران را سرگرم دفاع از کشور خود نمود، تا مجال به اسرائیل غاصب تبهکار دهد تا به نقشهی شوم خود که تشکیل اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات است، اقدام نماید».
امام خمینی در دفاع از حقوق مظلومین فلسطین و در مسیر بسیج ملل اسلامی در حمایت از قیام فلسطینیان معتقد بود که به جای روی آوردن به مناسبتها و سوژهها و موضوعاتی که ریشه در فرهنگ ملت مسلمان فلسطین ندارند، میبایست از متن ایدئولوژی اسلام و قابلیتهای آن بهره گرفت. اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» نمونه ای از این رویکرد آگاهانه امام خمینی است.
دیدگاه مقام معظم رهبری”مدظله العالی” در مورد مسئلهی فلسطین
مسألهى فلسطین، مهمترین مسألهى دنیاى اسلام است. هیچ مسألهى بینالمللىاى در دنیاى اسلام از این بالاتر نیست، چون تسلّط غاصبانِ سرزمین فلسطین و قدس بر این بخش از پیکر امّت اسلامى، منشأ بسیارى از ضعفها و دشواریها در دنیاى اسلام است.
امیدواریم خداى متعال برکات و فضل خود را بر ملّت فلسطین و بر دنیاى اسلام نازل کند و آنها را مشمول لطف و نصرت خود قرار دهد. ما آفاق را روشن مىبینیم. ما با ایستادگى، آیندهی خوبى را براى دنیاى اسلام و فلسطین پیشبینى مىکنیم. ما معتقدیم که مرگ دنیاى اسلام و ذلّت و تحقیر نهایى او روزى است که در مقابل فزونطلبى استکبار و صهیونیسم عقب بنشیند و تسلیم آن شود. امیدواریم خداوند چنین روز و چنین وضعیّتى را هرگز براى دنیاى اسلام پیش نیاورد.
ما یقین داریم با ادامهى مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهى آزاد مىشود.
نوشتار بالا، قسمتی از کتاب فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی”مدظله العالی” است که بلافاصله پس از نشر آن، نتانیاهو در سازمان ملل واکنش نشان داد.
فیلم سخنرانی نخست وزیر رژیم اشغالگر فلسطین در سازمان ملل متحد
سینما و فلسطین”آثار مستند و سینمایی”
گفتوگو با سردار دلها شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرماندهی وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین گفتوگوی رسانهای خود به تشریح جزئیاتی از جنگ ۳۳ روزهی مقاومت لبنان با رژیم صهیونیستی و زمینههای شکلگیری این جنگ و دلایل پیروزی حزب الله لبنان پرداخت.
مرحوم سیفالله داد فیلمنامهی این فیلم را بر اساس داستانی از غسان کنفانی نویسندهی فلسطینی به نام بازگشت به حیفا نوشته است و موضوع آن به سال ۱۹۴۸ و تشکیل کشور اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا باز میگردد.
انیمیشن «بازمانده» با اقتباس از فیلمی سینمایی با همین نام به کارگردانی امیرمحمد دهستانی و احسان طاهری است.ماهیت اصلی فیلم «بازمانده» ساختهی زندهیاد سیفالله داد در این انیمیشن حفظ شده است.
شکارچی شنبه عنوان فیلمی به کارگردانی پرویز شیخطادی است. این فیلم در کل شکلگیری صهیونیستها را در غصب فلسطین نشان میدهد. داستان فیلم به زندگی کودکی میپردازد که به میان اقوام مختلف رفته و از هر یک چیزی آموختهاست.