آن بیست و سه نفر

کارگردان: مهدی جعفری

نویسنده: مهدی جعفری

بازیگران: مجید پتکی, سعید آلبوعبادی, رضا نوری, عبدالحلیم تقلبی

سال اکران: 1397

خلاصه داستان

فیلم سینمایی «۲۳ نفر» اقتباسی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. این گروه کم سن و سال بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند.

نقد و بررسی

فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» دومین ساخته‌ی مهدی جعفری است. مهدی جعفری، از مدیران فیلم‌برداری مطرح سینمای ایران است که از کارهای او می‌توان به مدیریت فیلم‌برداری فیلم‌های «بارکد»، «دهلیز» و «خط ویژه» اشاره کرد. او مستند «23 نفر و آن یک نفر» را تولید کرده بود و حالا به سراغ فیلم سینمایی آن «بیست و سه نفر» رفته است. «بیست و سه نفر»، روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 1361 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. قسمت‌های اول این فیلم، سکانس‌های رزم است و بعد از آن ماجرای اسارت شخصیت‌های اصلی داستان به تصویر کشیده می‌شود.
این فیلم جایزه‌ی سینمایی ققنوس در جشن “سینما انقلاب(1397” ، پروانه‌ی زرین بهترین فیلم از جشنواره کودکان و نوجوانان (1398) ،نشان کمیسیون ملی یونسکو به عنوان فیلم منتخب سال ۲۰۱۹ را کسب کرده است.
از جمله نکته جالب توجه این فیلم، بازدید سردار دل‌ها شهید سپهبد سلیمانی در روز اول فیلم‌برداری بود. که بسیار در روحیه‌ی بازیگران این فیلم تاثیر گذاشت. یادش گرامی.