گذری بر زندگی پر برکت آیت الله محمد تقى مصباح يزدى

آیت‌الله محمدتقى مصباح یزدى در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى در شهر یزد دیده به جهان گشود. وی تحصیلات مقدماتى حوزوى را در این شهر به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد، ولى به علت مشکلات فراوان مالى، بعد از یک‌سال براى ادامه‌ی تحصیل به قم هجرت کرد. از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۹ شمسی در دروس امام راحل(ره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى کسب فیض کرد. وى حدود پانزده سال در درس فقه آیت‌الله بهجت شرکت داشت. بعد از آن‌که دوره‌ی درسى ایشان با امام خمینی(ره) به علت تبعید حضرت امام قطع شد، معظّم‌له به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى پرداخت.

آیت‌الله مصباح یزدى حضوری فعال در مقابله با رژیم پهلوى داشت که از آن جمله، به همکارى ایشان با شهید دکتر بهشتى، شهید باهنر و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین هاشمی‌رفسنجانى می‌توان اشاره کرد. در این بین، در انتشار دو نشریه با نام‌هاى «بعثت» و «انتقام» نقش داشت که تمام امور انتشاراتى اثر دوم نیز به عهده‌ی ایشان بود. سپس در اداره‌ی مدرسه‌ی حقانى به همراه آیت‌الله جنتى، شهید بهشتى و شهید قدوسى فعالیت داشت و حدود ده سال در آن به تدریس فلسفه و علوم قرآنى پرداخت. از آن پس، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامى با حمایت و ترغیب امام خمینى(ره)، چندین دانشگاه، مدرسه و مؤسسه را راه‌اندازى کرد که از مهم‌ترین آن‌ها مى‌توان از بخش آموزش در مؤسسه‌ی در راه حق، دفتر همکارى حوزه و دانشگاه و بنیاد فرهنگى باقرالعلوم یاد کرد.

آیت‌الله محمدتقى مصباح یزدى دارای تألیفات و آثار متعددی در زمینه‌های فلسفه‌ی اسلامی، الهیات و اخلاق است.

آیت‌الله مصباح یزدى، پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز همواره در خدمت نظام و بازوى تواناى حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبرى«مدظله‌العالی» بود. ایشان در سال ۱۳۶۹ به عنوان نماینده‌ی دومین دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان، و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد.

آیت‌الله محمدتقى مصباح یزدى در طول سالیان تدریس خود شاگردان زیادی را تربیت کرد که اکثر آنان هم‌اکنون از استادان حوزه و دانشگاه هستند.

یاد و خاطره‌ی عالم مجاهد حضرت آیت الله مصباح یزدی، گرامی

مقام معظم رهبری”مدظله العالی”

بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را می‌دانم. واقعا می‌دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه‌ای هستند و حقاً و انصافاً ما امروز نظیر ایشان را، حالا به این تعبیر بگوییم،خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *