احادیث امام رضا(ع)
لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
مؤمن، واقعى نيست، مگر آنكه سه خصلت در او باشد: سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است.
َلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعينَ حَسَنَةً، وَ الْمُذيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ.
پنهان كنندهی كار نيك [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشكاركننده كار بد سرافكنده است، و پنهان كننده كار بد آمرزيده است.
مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِياءِ التَّنَظُّفُ
از اخلاق پيامبران، نظافت و پاكيزگى است.
لَمْ يَخُنْكَ الاْمينُ وَ لكِنِ ائْتَمَنْتَ الْخائِنَ.
امين به تو خيانت نكرده [و نمیکند] و ليكن [تو] خائن را امين تصوّر نمودهاى.
أَلاخُ الاْكْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الابِ .
برادر بزرگتر به منزلهی پدر است.
صَديقُ كُلِّ امْرِء عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ .
دوست هركس عقل او، و دشمنش جهل اوست.
إِذا ذَكَرْتَ الرَّجُلَ وَهُوَ حاضِرٌ فَكَنِّهِ، وَ إِذا كَانَ غائِباً فَسَمِّه .
چون شخص حاضرى را نام برى [براى احترام] كنيهی او را بگو و اگر غائب باشد نامش را بگو.
إِنَّ اللّهَ يُبْغِضُ الْقيلَ وَ الْقالَ وَ إضاعَةَ الْمالِ وَ كَثْرَةَ السُّؤالِ.
به درستى كه خداوند، داد و فرياد و تلف كردن مال و پُرخواهشى را دشمن میدارد.
سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(عليه السلام):مَنْ كانَ لَهُ شَىْءٌ يُلْهيهِ عَنِ اللّهِ
از امام رضا(عليه السلام) سؤال شد: سفله كيست؟ فرمود: آن كه چيزى دارد كه از [ياد] خدا بازش دارد.
إِنَّ الایمان أَفْضَلُ مِنَ الاِسْلامِ بِدَرَجَه، وَ التَّقْوى أَفْضَلُ مِنَ الاْيمانِ بِدَرَجَة وَ لَمْ يُعطَ بَنُو آدَمَ أَفْضَلَ مِنَ الْيَقينِ.
ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان است و به فرزند آدم چيزى بالاتر از يقين داده نشده است.
مِنَ السُّنَّةِ إِطْعامُ الطَّعامِ عِنْدَ التَّزْويجِ..
اطعام و ميهمانى كردن براى ازدواج از سنّت است.
صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَة مِنْ ماء، وَ أَفْضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الأَذى عَنْه.
پيوند خويشاوندى را برقرار كنيد گرچه با جرعه آبى باشد، و بهترين پيوند خويشاوندى، خوددارى از آزار خويشاوندان است.
عَنِ الرِّضا(عليه السلام) أَنَّهُ كانَ يَقُولُ لاِصْحابِهِ: عَلَيْكُمْ بِسِلاحِ الاْنْبِياءِ، فَقيلَ: وَ ما سِلاحُ الاْنْبِياءِ؟ قالَ: أَلدُّعاءُ.
حضرت رضا(عليه السلام) هميشه به اصحاب خود میفرمود: بر شما باد به اسلحه پيامبران، گفته شد: اسلحهی پيامبران چيست؟ فرمود: دعا.
إِنَّ مِنْ عَلاماتِ الْفِقْهِ: أَلْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ، وَ الصَّمْتُ بابٌ مِنْ أَبْوابِ الْحِكْمَةِ إِنَّ الصَّمْتَ يَكْسِبُ الَمحَبَّةَ، إِنَّهُ دَليلٌ عَلى كُلِّ خَيْر .
از نشانههاى دينفهمى، حلم و علم است، و خاموشى درى از درهاى حكمت است. خاموشى و سكوت، دوستیآور و راهنماى هر كار خيرى است.
يَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ تَكُونُ الْعافِيَةُ فيهِ عَشَرَةَ أَجْزاء: تِسْعَةٌ مِنْها فى إِعْتِزالِ النّاسِ وَ واحِدٌ فِى الصَّمْتِ
زمانى بر مردم خواهد آمد كه در آن عافيت ده جزء است كه نُه جزء آن در كنارهگيرى از مردم و يك جزء آن در خاموشى است.
سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام): عَنْ حَدِّ التَّوَكُّلِّ؟ فَقالَ(عليه السلام): أَنْ لا تَخافَ أحَدًا إِلاَّاللّهَ .
از امام رضا(عليه السلام) از حقيقت توكّل سؤال شد.
فرمود: اين كه جز خدا از كسى نترسى.
إِنَّ شَرَّ النّاسِ مَنْ مَنَعَ رِفْدَهُ وَ أَكَلَ وَحْدَهُ وَ جَلَدَ عَبْدَهُ.
به راستى كه بدترين مردم كسى است كه ياریاش را [از مردم] باز دارد و تنها بخورد و زيردستش را بزند.
لَيْسَ لِبَخيل راحَةٌ، وَ لا لِحَسُود لَذَّةٌ، وَ لا لِمُـلـُوك وَفاءٌ وَ لا لِكَذُوب مُرُوَّةٌ.
بخيل را آسايشى نيست و حسود را خوشى و لذّتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروّت و مردانگى نيست.
لا يُقَبِّلُ الرَّجُلُ يَدَ الرَّجُلِ، فَإِنَّ قُبْلَةَ يَدِهِ كَالصَّلاةِ لَهُ .
كسى دست كسى را نمیبوسد، زيرا بوسيدن دست او مانند نماز خواندن براى اوست.