دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره): تولید انبوه واکسن «کوو ایران برکت» برای واکسیناسیون عمومی

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: ما تا پایان پاییز می‌توانیم واکسن کشور را تأمین کنیم و پس از تأمین کامل نیاز داخل، قدرت صادراتش را خواهیم داشت.

در طول تاریخ بشریت بیماری‌های همه‌گیر بسیاری هم‌چون طاعون و وبا شیوع یافت و جان بسیاری از انسان‌ها را گرفته است، و این بار بیماری کرونا به شکل گسترده‌ای تمام جهان را درگیر خود کرده و هم‌چنان قربانی‌های زیادی می‌گیرد. به‌طوری که طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، تا تاریخ 2 تیر ماه سال جاری، 3 میلیون و 899 هزار نفر بر اثر ویروس کووید 19 جان خود را از دست داده‌اند.

بیماری کرونا باعث شد تا بسیاری از اقتصادهای جهان آسیب‌های جدی ببینند، رشد اقتصادی آن‌ها متوقف شده و متحمل هزینه‌های سنگینی شوند. در این میان، کشور ما نیز از این آسیب‌ها در امان نبود. در اثر این بیماری بیش از 80 هزار نفر از هم‌وطنان عزیزمان را از دست دادیم و علاوه بر آن، براساس گزارش اتاق اصناف ایران، حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد صنفی نیز به‌طور مستقیم از بحران کرونا آسیب دیده‌اند. اما اینک با تولید انبوه واکسن «کوو ایران برکت» توسط گروه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و شروع واکسیناسیون عمومی با این واکسن ایرانی، بارقه‌های امید همه‌ی میهن اسلامی‌مان را فرا گرفته است.

 

ایمنی‌بخشی بالای واکسن کوو ایران برکت

طبیعتاً در چنین شرایطی، واکسن کرونای تولید داخل تنها راه نجات کشور از این بحران است. وزیر بهداشت بارها از دشواری تهیه‌ی واکسن کووید ۱۹ از کشورهای خارجی، سخن گفته بود و همین موضوع نیاز کشور را به تولید واکسن داخلی دوچندان کرد.

خبر امیدوارکننده‌ی ساخت واکسن داخلی کوو ایران برکت، از آن دسته خبرهایی بود که بار دیگر امیدها را برای نابودی بیماری کرونا، در دل مردم ایران زنده کرد تا بتوانند دوباره به زندگی عادی و روزمره‌ی خود بازگردند.

هم‌اکنون با تلاش جهادی دانشمندان و متخصصان دارویی، در مجموعه‌ی دارویی برکت، واکسن کوو ایران برکت پس از طی مراحل آزمایش بالینی متعدد و اخذ مجوزهای مرتبط، به تولید انبوه رسیده است و با اثربخشی و ایمنی‌بخشی بسیار بالا برای واکسیناسیون عمومی، در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان حوزه‌ی بهداشت و درمان کشورمان، واکسن کرونای ایرانی از ایمنی بسیار زیادی در مقابل گونه‌های جهش‌یافته‌ی کرونا نیز برخوردار است. بر همین اساس، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می دهد که واکسن کوو ایران برکت، قادر است ویروس کرونای جهش‌یافته‌ موسوم به جهش (واریانت) انگلیسی را خنثی کند.

ساخت واکسن کرونا توسط نخبگان کشورمان، علاوه بر حفظ سلامت و جان مردم و غرورآفرینی برای کشور در عرصه‌های علمی و بین‌المللی، باعث خواهد شد میلیون‌ها شاغل و کسب‌وکار نیز از رکود و تعطیلی خارج شود. حالا ایران با ساخت واکسن، به جرگه‌ی 6 کشور سازنده‌ی واکسن اضافه شده است و در آینده شاهد افتخارات بیش‌تری برای کشور عزیزمان خواهیم بود. کشوری که 42 سال در شرایط حساس، ثابت کرده که می‌تواند روی پای خود، ثابت‌قدم بایستد و به جنگ تمامی دشواری‌های پیشِ روی خود برود.

براساس گزارش تدبیر رسانه از گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر، ‌صبح روز سه‌شنبه اول تیر ماه 1400، دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس با حضور در شهرک دارویی برکت، از بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید واکسن و خطوط تولید صنعتی واکسن کوو ایران برکت، بازدید کردند.

دکتر محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پس از این بازدید اظهار داشت: امروزه واکسن در دنیا صرفاً یک ابزار پیشگیری از کرونا نیست؛ باید توجه داشت که ۱۶ میلیارد دُز واکسن در دنیا نیاز است و کل ظرفیت تولید جهان سه و نیم میلیارد دُز است، تقریباً ۸۰ درصد واکسن تولیدی دنیا در ۸ کشور تزریق می‌شود و عمده‌ی کشورها از واکسن محروم‌اند.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، به محض احساس تکلیف و نیاز مردم، با تمام قوا در تمام زمینه‌های مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا ورود کرد، از احداث کارخانه‌ی تولید ماسک و تجهیزات پزشکی گرفته تا تولید رمدیسیویر و واکسن کرونا.

دکتر مخبر ادامه داد: ظرف 2 تا 3 ماه پس از شیوع کرونا که رمدیسیویر در بازار سیاه به ۷۰ میلیون تومان رسیده بود، توانستیم این دارو را در مجموعه‌ی گروه دارویی برکت با قیمت ۶۰۰ هزار تومان تولید و توسط وزارت بهداشت توزیع کنیم.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان این‌که همه‌ی جهان در بحث کرونا غافلگیر شد، افزود: در بحث واکسن نیز ظرفیت نخبگان کشور را بسیج و از ۶ مسیر برای تولید واکسن کرونا اقدام کردیم. روش‌های ویروس غیرفعال، DNA، mRna، سابیونیت و… را دنبال کردیم و یک روش اختصاصی را که سلول مزانشیم گفته می‌شود نیز برای اولین‌ بار پی‌گیری و در مراحل آزمایشگاهی آن را تولید کردیم.

دکتر مخبر تأکید کرد: ما تا پایان پاییز می‌توانیم واکسن کشور را تأمین کنیم و پس از تأمین کامل نیاز داخل، قدرت صادراتش را خواهیم داشت، البته بارها گفته‌ایم تا زمانی که حتی یک نفر در کشور هنوز واکسن نزده باشد، واکسنی را صادر نخواهیم کرد.

وی با بیان این‌که رویکردمان اقتصادی نیست، ادامه داد: ما در توزیع و قیمت‌گذاری واکسن هیچ دخالتی نداریم و این امر بر عهده‌ی وزارت بهداشت خواهد بود.

در ادامه دکتر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بازدیدش از کارخانه‌ی تولید واکسن «کوو ایران برکت» گفت: این افتخاری ملی و کار عظیمی بود که با مدیریت انقلابی فردی مثل دکتر مخبر و به دست جوانان این مملکت تحت سخت‌ترین فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها رخ داد و ایران را جزو ۶ کشوری درآورد که می‌تواند یک واکسن ایرانی را از صفر تا صد، برای مقابله با ویروس کرونا بسازد.

وی افزود: امیدوارم به همت دولت آینده، این واکسن هرچه سریع‌تر به دست مردم برسد و این ماسک را تا پایان پاییز از روی صورت مردم بردارد و هم جان و هم نان مردم را نجات دهد‌.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: فرهنگی که کشور ما را نجات می‌دهد، همین فرهنگ جهادی است که از دوران دفاع‌ مقدس آغاز شده و امروز همان فرهنگ و همان تفکر منجر به ساخت واکسن در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شده است.

دکتر قالیباف ادامه داد: کار شبانه‌روزی تعدادی از دانشمندان و تلاش یک‌ساله و بی‌وقفه در زمینه‌ای که دشمن اجازه نمی‌داد ما در آن پیشرفت کنیم، نشان داد خدا همان خدای دفاع‌ مقدس است و فقط ما باید همت کنیم و گره‌ها را با خردمندی، تدبیر و اقدام جهادی باز کنیم.

وی عنوان کرد: آن‌هایی که در مکتب شهید سلیمانی بودند این افتخار را آفریدند و به این کلام امام(ره) که فرمودند «ما می‌توانیم»، معنابخشی کردند، با همین فرمول مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور هم قابل حل است.

در پایان دکتر قالیباف افزود: این کشور در یک برنامه‌ی پنج‌ساله می‌تواند در همین شرایط سخت تحریم، اقتصاد کشور را به ثبات و آرامش برساند، که این باور نیازمند یک نگرش درست است.

دکتر حمیدرضا جمشیدی رییس هیأت مدیره‌ی گروه دارویی برکت نیز در این مراسم با بیان این‌که ۱۲ درصد داروهای کشور در گروه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تولید می‌شود، گفت: شهرک دارویی برکت، بزرگ‌ترین شهرک دارویی در منطقه به شمار می‌رود، بزرگ‌ترین مرکز تولید داروهای ضدسرطان و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بیوتکنولوژی در این شهرک قرار دارد و ۴ هزار اشتغال در این منطقه ایجاد شده است. وی با بیان این‌که ۶ روش برای تولید واکسن کرونا وجود دارد، تصریح کرد: از این مسیرها، تست حیوانی پنج روش انجام شده، یک روش که واکسن برکت است و پس از طی فازهای مطالعاتی تست انسانی، مشخص شد با تزریق این واکسن، 93 و هشت دهم درصد آنتی‌بادی نوترالیزان که پادتن اختصاصی کروناست، در افراد بالا می‌رود.

دکتر جمشیدی با بیان این‌که دانش فنی واکسن برکت بسیار پیچیده اما صددرصد ایرانی است، گفت: در ابتدا از هر لیتر ویروس ۳۰ دُز واکسن تولید می‌کردیم که این رقم در حال ‌حاضر به بین سه تا چهار هزار دُز واکسن از هر لیتر رسیده که این مسئله دستاورد یک کار تحقیقاتی پیشرفته است‌.

وی خاطرنشان کرد: امروز در مدیترانه‌ی شرقی و غرب آسیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماسک هستیم؛ در واکسن تولیدکننده هستیم و داروهای کرونا را نیز می‌توانیم صادر کنیم. با پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های دنیا در اوج تحریم‌ها و در کم‌ترین زمان و به‌عنوان ششمین کشور دنیا به تولید واکسن پرداختیم. هم‌چنین شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌هایی که به شایعه‌پراکنی و سنگ‌اندازی می‌پرداختند، سعی داشتند نسبت به توان تولید داخلی، مردم را بی‌‌اعتماد کنند اما ستاد اجرایی با بسیج تمامی امکانات مادی و معنوی پای کار ایستاد و این تجربه نشان داد پس از سال‌ها هنوز امکان بازآفرینی صحنه‌های دفاع‌ مقدس وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *